• Arc2 architecten
  • Kebajastraat 41, 1336 NA Almere
  • 036 521 7770
  • info@Arc2.nl

Linielanding A27 Nieuwegein

Om de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) te verlevendigen is een Streekstation gebouwd naar ontwerp van Arc2 architecten. Hier kunnen passanten en toeristen terecht voor eten en drinken uit de regio en de omgeving te voet, op de fiets of per kano verkennen. Liggend aan het water, in een oude boomgaard biedt het gebouw een weids uitzicht over het landschap. Een oase van rust in contrast met de hectische omgeving van de snelweg A27.


Testimonial 
Wouter van Hemert, Hajé Restaurants: ‘Wat belangrijk was bij dit project is dat Gert-Jan de Jong openstond voor input van buiten. Het pand en de infrastructuur met de wokkel zijn in samenspraak met de gemeente en andere betrokkenen tot stand gekomen. Sommige architecten kunnen zich star opstellen bij zo’n opgave, maar Gert-Jan was heel coöperatief. Zo hebben deze elementen in het beeldkwaliteitsplan en in het uiteindelijke ontwerp een plek gekregen. Verder was voor ons van belang dat het restaurant vanuit de systeemgedachte van onze aannemer werd gebouwd om het budget beheersbaar te houden. Dat heeft hij vlot begrepen en door eigen accenten aan te brengen is het een bijzonder ontwerp geworden. Door het gebruik van stroken gekleurd polycarbonaat heeft de hoge ruimte een kathedraalachtige, spirituele sfeer gekregen. Ook bijzonder zijn de spanten en kolommen, die met hun vormgeving aansluiten op de boomgaard rondom het complex. Zo heeft hij een naadloze aansluiting van de beide deelprojecten gerealiseerd.’ 


Schakel tussen snelweg en achterland 

Het concept van het StreekTransferium, een zogenaamd Streekstation, is nieuw ten opzichte van bestaande pompshops of streekwinkels. Het concept, een initiatief van InnovatieNetwerk, slaat een brug tussen twee werelden: de snelweg en het achterland. Het brengt de snelweggebruiker tot een verrassende beleving van kwaliteit, gezond en duurzaam. Het eigenstandige Streekstation is een verademing voor de automobilist. Het vormt de scheiding tussen de hectische wereld van de snelweg en de rust en kwaliteit van de natuurlijke omgeving. Onderweg kunnen de diverse producten van het land gezien worden en er kennis mee worden gemaakt. Er ontstaat bewust of onbewust een associatie met de bijzondere eigenschappen van de streek. Door snelweg en het achterland met elkaar te verbinden wordt het gevarieerde uiterlijk van het stukje Nederland gekoesterd. Door beide op elkaar af te stemmen ontstaat er toegevoegde waarde. 

Markthal
In het Streekstation kunnen passanten en toeristen terecht voor streekproducten, eten en drinken uit de regio. De Markthal vormt de uitvalsbasis tot het aangrenzende landelijke gebied dat van hieruit te voet, op de fiets of per kano kan worden verkend. Het gebouw, parallel aan het water gelegen, is in opzet een langgerekt volume met een herkenbare boom-vormige kolommenstructuur en golvend dak. De kolommen in het gebouw vormen samen een groep stalen bomen en is een voortzetting van de rijen met fruitbomen in de boomgaard. De toegepaste structuur biedt ruimte aan flexibele indeling voor de verschillende exploitanten en geeft het gebouw tegelijkertijd een herkenbare schaal. 
Om een optimale wisselwerking met het omringende landschap te krijgen is de gevel van de Martkhal op ooghoogte transparant gehouden. Het gebouw opent zich richting het water, waar de bezoeker een weids uitzicht heeft over het uitgestrekte landschap. Met horizontale lamellen en uitkragende dakdelen wordt het klimaat in het gebouw gereguleerd. Waar in de zomer de directe zoninstraling wordt vermeden, krijgt de zon in de winter kans tot diep in de hal binnen te dringen. 



 

Gerelateerde Projecten